Säästöt romahduttavat harvaan asuttujen alueiden turvallisuuden

Eduskunnassa keskusteltiin tänään sisäisen turvallisuuden selonteosta. Kansanedustaja Matti Semin mukaan Suomi on turvallinen maa monien mittapuiden mukaan, vaikkakin sisäisen turvallisuuden tilanne muuttui viime vuoden aikana kahdella eri tavalla.

– Ensinnäkin Sipilän hallitusohjelman rajut säästötoimet sisäministeriön hallinnonalalle heikentävät esimerkiksi poliisien ja rajavartiolaitoksen toimintamahdollisuuksia. Toisaalta viime vuoden aikana lisääntynyt turvapaikanhakijoiden määrä loi kansalaisten keskuudessa epävarmuutta, Matti Semi sanoo.

Tämän hetken arvion mukaan hallitusohjelman säästötavoite tarkoittaa sitä, että poliisimäärä vähenee vuoteen 2020 mennessä 800 poliisilla. Kehystavoitteen toteuttaminen tarkoittaa myös sitä, ettei yhtään poliisia palkata eläkkeelle tai virkavapaalle jäävien poliisien tilalle.

– Rikostorjunnan osalta hallituksen säästöt johtavat henkilöstön ylikuormittumiseen, rikostorjunnan tuloksen laskuun ja ihmisten turvattomuuden lisääntymiseen.

Poliisien määrän vähentäminen tarkoittaa myös toiminnan keskittämistä isoimmille paikkakunnille, mikä tietää romahdusta erityisesti harvaan asuttujen alueiden turvallisuudessa.

– Sähköinen asiointi ei auta, jos avuntarve on suuri. Poliisin läsnäolo on turvattava myös pitkien etäisyyksien Suomessa. Kaikilla ihmisillä on oltava mahdollisuus asuinpaikasta riippumatta saada poliisin apua helposti ja nopeasti.

Matti Semi kiinnitti puheessaan huomioita myös liikenneturvallisuuteen.

– Liikkuvan poliisin lakkauttaminen oli virhearvio. Muistutankin, että viime hallituskaudella sisäisen turvallisuuden ministerityöryhmässä vain ministeri Merja Kyllönen puolusti liikkuvan poliisin säilyttämistä.

Viime vuonna kuolemaan johtaneet liikenneonnettomuudet lähtivät voimakkaaseen kasvuun. Niitä oli yli 40 enemmän kuin vuonna 2014. Lisäksi liikennealalla toimivat järjestöt ja poliisit ovat kertoneet, että raskaan liikenteen valvonta Suomen teillä on vähentynyt liikkuvan poliisin lakkauttamisen jälkeen.

– Erityinen riski liikenneturvallisuudelle raskaassa liikenteessä ovat ajo- ja lepoaikamääräysten rikkominen. Nyt ajo- ja lepoaikavalvonta on täysin retuperällä. Liikenteessä ei ole riittävästi viranomaisia, joilla jolla olisi riittävä osaaminen ajo- ja lepoaikapiirtureiden tarkistamisen, Matti Semi toteaa.

Lisätietoja: Matti Semi, 050 513 0688, matti.semi@eduskunta.fi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *