Säästötoimet vievät Itä-Suomen pois raiteilta

Kansanedustaja Matti Semin tiedote 16.9.2015

Liikenne- ja viestintäministeriö sekä VR kertoivat suunnitelmistaan hallitusohjelman säästötavoitteiden toteuttamiseksi. Maaliskuusta 2016 lähtien ministeriö ei enää osta liikennettä reitiltä Joensuu-Nurmes ja Pieksämäki-Joensuu -reitti lyhennetään kulkemaan Pieksämäeltä Varkauteen.

– Tämä on todella suuri isku Itä-Suomen raideliikenteelle. Käytännössä tämä tarkoittaisi, että Pohjois-Karjalassa matkustajaliikennettä on enää reitillä Joensuu-Helsinki. Lieksan, Nurmeksen, Enon, Uimaharjun, Vuonislahden ja Viinijärven asemilta junaliikenne loppuu kokonaan. Lisäksi yhteydet länteen ja pohjoiseen heikkenevät kohtuuttomasti, kansanedustaja Matti Semi toteaa.

Ministeriön ja VR:n mukaan ensi keväänä voimaan tuleva sopimus toteuttaa hallituksen säästötavoitetta siten, että junaliikenteen ostot palvelevat mahdollisimman montaa matkustajaa. Koko maassa junaliikenne loppuu kuitenkin kokonaan 28 asemalta. Lakkautettavilla reiteillä tehdään 550 000 matkaa vuodessa.

– Ministeriön ja VR:n mukaan monet lakkautettavat asemat ovat pieniä matkustajamääriltään, vaikka esimerkiksi Nurmeksesta lähti 13 601 ja Lieksasta 23 532 matkustajaa vuonna 2014. Vaihtoyhteyksien heiketessä muutokset vaikuttavat vielä huomattavasti suurempien matkustajamäärien liikkumiseen. Mitkä ovat ympäristövaikutukset, kun ihmiset joutuvat pakon edessä käyttämään omaa autoa? Matti Semi kysyy.

Raideliikenne on erityisen tärkeää lasten, nuorten ja ikääntyneiden liikkumiselle. Lisäksi sujuva raideliikenne on tärkeää sille, että ihmiset työllistyvät myös ruuhka-Suomen ulkopuolella.

– Kuinka Itä-Suomen suuret työttömyysluvut saadaan alas raideliikennettä kurjistamalla? Matti Semi kysyy.

Lisätietoja: Matti Semi, 050 513 0688, matti.semi@eduskunta.fi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *