Liikenneyhteyksiin on panostettava myös Itä-Suomessa

Nyt on aika katsoa, kuinka liikenteeseen on tässä maassa panostettu jo pidemmän aikaa. Kuvaavana esimerkkinä voidaan pitää Keuruun kaupungin kaavoituspalvelun ja Väylän esitystä, jossa kuvataan liikennehankkeiden rahoitusta vuosina 2005-2019. Siinä näkyy selvästi maakuntien väliset erot. Tilastoista näkyy selvästi, että Itä-Suomeen on panostettu vähän tieverkoston investoinneissa.

Siitä huolimatta, että Itä-Suomen liikenneyhteyksien kehittäminen on jäänyt jälkeen muusta maasta, pääpaino esimerkiksi vuoden 2020 neljännessä lisätalousarviossa on Etelä-Suomen liikenteen kehittämisessä.

Yritystoiminnan kannalta hyvät liikenneyhteydet ovat erittäin tärkeä kilpailutekijä. Tämä korostuu etenkin vientiyrityksissä. Tämän vuoksi valtatie viiteen satsaaminen on tärkeä Itä-Suomen kilpailukyvylle sekä teollisuuden ja maatalouden kehittämiselle.

Pohjois-Savon 20 kärkiyrityksen investoinnit vuosina 2010-2019 olivat lähes 1,5 miljardia euroa. Vastaavana aikana henkilöstömäärä kasvoi 1900 henkeä. Arvioidaan, että investointien määrä vuosille 2020-2025 on 837 miljoonaa euroa ja henkilöstöä on palkattava yli 1350 henkeä. Tuotteiden pääkuljetusmuoto on maantierahti.  Näin ollen viitostien kuntoon saaminen on erittäin tärkeää. Sillä mahdollistetaan yritysten menestyminen ja työllisyyden kasvu Itä-Suomessa.

Pohjois-Savon yritysten verot tuottivat yhteiskunnalle vuonna 2019 kaikkiaan 1,4 miljardia euroa. Tämä oli yli 100 miljoonaa euroa enemmän kuin vastaava luku oli Keski-Suomessa. Lisäksi Pohjois-Savon viennin arvo oli samana vuonna 2,2 miljardia euroa.

Itä-Suomen tulevaisuuden kannalta on tärkeää, että alueen liikenneyhteyksiin satsataan. Alueellisten erojen kasvu työllisyydessä ja hyvinvoinnissa ei toki ole kenenkään etu. Sillä, että Itä-Suomi pidetään myönteisessä kehityksessä mukana, onkin positiiviset vaikutukset koko Suomeen.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *